تریلر alexanser : the making of a god
“Alexander: The Making of a God” یک مجموعه مستند شش قسمتی است که به زندگی الکساندر بزرگ، یکی از مشهورترین و موفقترین فرماندهان نظامی تاریخ، میپردازد. این مجموعه داستان صعود او از تبعید در مقدونیه تا تبدیل شدن به “پادشاه پسر” و همچنین آرزوی بیپایان او برای فتح جهان را روایت میکند .
بازیگران این مجموعه عبارتند از:
باک بریتویت در نقش الکساندر
میدو حمادا در نقش پادشاه داریوش
جادران مالکوویچ به عنوان ژنرال پارمنیون
کوشا انگلر در نقش اولمپیاس
مستند “Alexander: The Making of a God” به تحلیل زندگی الکساندر و آرزوی بیپایان او برای فتح جهان میپردازد. این مجموعه تلویزیونی مستند ۶ قسمتی، از قدرتگرفتن اسکندر مقدونی در دربار پادشاهی تا تقابل وی با داریوش و سپس سقوط امپراتوریاش را به تصویر میکشد.
تاریخ ایران – طلوع و غروب اسکندر و جانشینانش
در مورد نقد ایرانیان، باید توجه داشت که این مستند، مانند بسیاری از آثار تاریخی، بر اساس تخیلات و نظرات تخصصیترین افراد تهیه شده است و دقایق دقیق اتفاقات تاریخی را نمیتوان به دقت تایید کرد. از این رو، برخی از تصاویر در مستند ممکن است بر اساس پنداشتها و نظریات باشند.
اسکندر مقدونی، او در سال ۳۳۴ پیش از میلاد به ایران حمله کرد و امپراتوری هخامنشی را متوقف کرد. این رخداد باعث تغییرات چشمگیری در فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران شد.یکی از مهمترین نتایج تسخیر اسکندر این بود که محور قدرت در بین تمدنهای مرکزی خاورمیانه از ایران به یونان منتقل شد. این تغییر یک پدیده زمانی بود و با پیروزی ایرا
+ نوشته شده در جمعه 4 اسفند 1402 ساعت: 15:09 توسط مهران شهریاری بازدید :20
برچسب ها:
|
صدانت
حکومت مطلوب در
نگاه محسن برهانی، ابوالقاسم فنائی و
محمدامیر قدوسیتصویر نهایی شما از “حکومت مطلوب” چیست؟
این پرسشی است که محسن برهانی، ابوالقاسم فنائی و محمدامیر قدوسی در این ویدئو به آن پاسخ دادهاند.
محسن برهانی معتقد است که قانونگذاری بدون توجه به بافتار فرهنگی و اعتقادی هر جامعه پروژهای نافرجام است. وی تحقق دولت بیطرف را امری ناشدنی میداند؛ چرا که هر نوع تقنین در هر جامعه، متأثر از بافتار آن جامعه است. تقنین در ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و از اینرو در حکومت مطلوب میبایست در جایی در میانه شرعگرایان و عقلگرایان به نقطه تعادل رسید. این نقطه تعادل، همانجایی است که در آن گرچه هیچیک از طرفین به همه مطلوبهای خود نخواهند رسید، بیشترین مطلوبهای ممکن الوقوع هر یک از آنها برآورده خواهد شد. اینجاست که از نظر وی، باید به ظرفیتهای فقه در برآوردن دغدغههای حقوق بشری و تامین رضایت مردم، نگاهی دوباره انداخت و نمیتوان فقه را از حیات اجتماعی حذف کرد.
ابوالقاسم فنائی معتقد است که شیوههای کنونی استنباط فقهی در جهان اسلام، خلاف سیره عقلاست. از نظر او استنباط حکم فقهی آنگاه از شیوه درستی پیروی کردهاست که محصول توزین ظنون نقلی و عقلی بودهباشد. از نظر او اگر احکام فقهی، به ویژه احکام اجتماعی و سیاسی آن، با توجه به زمان و مکان و با توجه به داده های علوم انسانی و تجربی مدرن، استنباط شوند، میتوانند شرعی بودن دولت بیطرف را تایید کنند. به باور ابوالقاسم فنائی، راهکار نهایی حل مشکلات جامعه ایران، تن دادن به دین در چارچوب اخلاق و به بیان دیگر فقه اخلاقی است.
محمدامیر قدوسی معتقد است که قوانین مُجری در جامعه سیاسی، می بایست محصول عقل عمومی، و در چارچوب حقوق بشر
+ نوشته شده در جمعه 4 اسفند 1402 ساعت: 15:09 توسط مهران شهریاری بازدید :23
برچسب ها:
|
صدانت
در
دفاع از
موجودیت حقوقی-سیاسیِ حق: در پی
سخنرانی حسین هوشمند با
عنوان «حقوق بشر بهمثابۀ
مشروعیّت سیاسی»حسین هوشمند
حقوق بشر بهمثابۀ مشروعیّت سیاسی*
برای دریافت صوت این سخنرانی اینجا کلیک کنید
گفتگوها و مناقشات جدی و پردامنهای که منجر به تدوین بیانیۀ جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸ شد، نشان میدهد که هدف اولیۀ این بیانیه ـ که نهایتاً مورد توافق تمام اعضاء قرار گرفت ـ طرح و تأمین تمهیداتی برای جلوگیری از وقوع مجدد نسلکشی و قتل عامهایی بود که در خلال جنگ جهانی دوم رخ داد ۱. همانطور که ژاک ماریتین (Jacques Maritain)- در مقدمهای بر «بیانیۀ جهانی حقوق بشر» مینویسد: «(نکتۀ اساسی که مدّ نظر اعضاء دخیل در تدوین بیانیۀ جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸ قرار داشت) ابتناء [حقوق بشر] بر ایدههای نظری مشترک نبود؛ بلکه هدف آنها نیل به زمینههای مشترک برای اقدام عملی بود (برای جلوگیری از نسلکشی/نقص سیستماتیک حقوق بشر). اعضاء به دنبال دستیابی به برداشت واحدی از حقیقت جهان، انسان و معرفت نبودند؛ بلکه به دنبال توافق بر مجموعهای از ضوابط و استانداردها بهمنزلۀ رهنمودهایی برای عمل (action) بودند.»
پیش از تصویب بیانیۀ جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸، دولتها با قوه قهریۀ محض با شهروندان خود رفتار میکردند؛ اما پس از تصویب بیانیه مذکور، تأمین حقوق اساسی شهروندان بهعنوان یکی از مبانی ضروری برای مشروعیّت نظامهای سیاسی قلمداد شد. اکنون هر نظام سیاسی، مکلّف است تا حقوق اساسی تمام شهروندانش – فارغ از منزلت اجتماعی، نژادی، قومی و دینی – را تأمین کند. این مشروعیّت اخلاقی و سیاسی دولت، تنها بهواسطۀ نقص سیستماتیک حقوق بشر از آن سلب خواهد شد. در چارچوب استانداردهای حاکم بر روابط بینالملل، هنگامی که یک رژیم سیاسی فاقد مشروعیّت شد، مصونیّت نیز
+ نوشته شده در جمعه 4 اسفند 1402 ساعت: 15:09 توسط مهران شهریاری بازدید :24
برچسب ها:
|
صدانت
نادرستی تروریسم از
منظر تامس نیگلتامس نیگل/ فیلسوف اخلاق
ترجمهی جواد حیدری
توضیح مترجم: تامس نیگل برای تبیین اینکه تروریسم چه عیب و ایرادی دارد، تمایزی را بین غایات و وسایل ترسیم میکند. این غایات یا اهداف تروریسم نیست که آن را نادرست میسازد، بلکه مشکل در ابزارهایی است که تروریسم به کار میگیرد: یعنی کشتن انسانهای بیگناه. تروریسم ناقض اصل اخلاقیای است که میگوید، هدف قرار دادن انسانهای بیگناه بهلحاظ اخلاقی نادرست است. بهعقیدهی نیگل، کشتن انسان برای دفاع از خود این ممنوعیت اخلاقی را نقض نمیکند. همچنین کشتن اشخاص بیگناه در جنگ به لحاظ اخلاقی مجاز است بهشرط آنکه این کار بهعنوان اثر جانبی ناخواستهی حمله به اهداف نظامی مشروع رخ بدهد.
۱- تروریسم چه عیب و ایرادی دارد؟ به لحاظ اخلاقی چه ایرادی میتوان بر آن گرفت. چه چیزی قتل عام تروریستی را در مقایسه با سایر شکلهای قتل، مثل قتل خانوادگی یا طایفهای، سزاوار محکومیت بیشتری میکند.
۲- تروریسم ابزاری دارد و غایتی. ابزار تروریسم حمله به غیرنظامیان است و غایات تروریسم هم میتواند مثلاً دولت مستقل بوسنیایی باشد یا تحت فشار قرار دادن دولت خاصی یا عقبنشینی امریکا از خاورمیانه. در اینجا محکومیت تروریسم به خاطر ابزاری است که استفاده میکند یعنی هدف قرار دادن انسانهای بیگناه و غیرنظامیان، نه اهدافی است که میخواهد به آنها دست یابد.
۳- غایت هرچقدر والا باشد، نمیتوان برای رسیدن به آن غایات ابزارهای تروریستی را انتخاب کرد. حتی اگر هیچ راهی باقی نمانده باشد که بتوانیم به آن غایات برسیم باز هم سبک و سنگین کردن سود و زیان در اینجا جایز نیست.
۴- چرا برای رسیدن به غایات ارزشمند نمیتوان انسانهای بیگناه را مورد هدف قرا
+ نوشته شده در چهارشنبه 4 بهمن 1402 ساعت: 12:36 توسط مهران شهریاری بازدید :35
برچسب ها:
|
صدانت
سخنرانی رضا
یعقوبی با عنوان«جهانبینی فلاسفهی پیشسقراطی و
میراث آن»
جهانبینی فلاسفهی پیشسقراطی و میراث آن
رضا یعقوبی
فلاسفهی پیشسقراطی اهمیت ویژهای در تاریخ اندیشه دارند. اندیشه آزاد بشر و تفکر عقلانی مستقل نخستین بار در افکار این فلاسفه تجلی یافت و سنگبنای هزارههای پرشکوه فکری آینده در این دوره نهاده شد. میراث فلاسفه پیشسقراطی تنها فلسفه نیست بلکه علم و پیجویی دانش به صورت مدون و جستجوی دانایی برای دانایی در این دوره شکل گرفت. به تعبیری میتوان گفت «میدانم که هیچ نمیدانم» سقراط، شعاری برای پیجویی بیپایان دانش بود و اعلام اینکه فلاسفه پیشسقراطی راهی را آغاز کردهاند که پایانی برای آن متصور نیست و توهم دانایی سدی در برابر بیشتر شدن دانایی خواهد شد.
با اینکه در اندیشه پیشسقراطی هنوز تمایز دقیق و صریحی بین علم و فلسفه و اسطوره پدید نیامده اما خطوط کلی رشتههایی که در دورههای بعد راه جداگانه خود را در پیش گرفتند، مشخص شد. آنها همچنین الهامبخش ارسطو در تمایز گذاشتن بین علل چهارگانه بودند. نقد ارسطو بر آنان، بیش از ارسطو مدیون خود آنان بود. هر یک از آنها علتی را برجسته کردند که ارسطو توانست بعدا با یک دستهبندی چهارگانه، نظام علت و معلول خود را سامان دهد. فلاسفه بزرگی هم از جمله هیوم، هگل و.. تحت تاثیر اندیشههای آنان قرار گرفتند که در زمره میراث فلاسفه پیشسقراطی نقل میشود.
آنچه در این جلسه (که به همت انجمن علمی دانشجویان فلسفه دانشگاه تبریز برگزار شده) خواهید شنید مروری بر جهانبینی برخی از این فلاسفه و نیز میراث فکری و علمی آنها برای سدهها و هزارههای بعدی است.
.
.
۲۳دی ماه ۱۴۰۰
انجمن فلسفه دانشگاه تبریز
شنیدن در انکر | اسپاتیفای | گوگلپادکست | ک
+ نوشته شده در چهارشنبه 4 بهمن 1402 ساعت: 12:36 توسط مهران شهریاری بازدید :40
برچسب ها:
|
صدانت
درسگفتارهای
«مکاتب ادبی» از رضا
صمیممکاتب ادبی در نزد دوستداران ادبیات، محقّقان و پژوهشگران آن از اهمیّت خاصی برخوردار است. اگر نگاهی اجمالی به آثار ادبی در طی قرون گذشته بیندازیم، خواه یا ناخواه متوجّۀ تفاوت یک اثر با اثری دیگر میشویم؛ این تفاوت میتواند از جنبۀ تاریخی، اجتماعی، فکری-فلسفی و همچنین جنبههای دیگر در یک اثر نمود پیدا کند. مضاف بر عنوان درسگفتار برای دوستداران ادبیات، اطّلاعات این جلسات برای دغدغهمندان فرهنگ و جامعه نیز میتواند مفید واقع شود. دکتر رضا صمیم در این سلسله از جلسات، به چیستی مکاتب ادبی با رویکردی تاریخی میپردازد. بسترها و زمینههای شکلگیری هر مکتب باتوجّه به شرایط فکری، اجتماعی و همچنین وقایع تاریخی آن ارزیابی میشود و در امتداد آن به یک درک کلّی از حضور هر مکتب تا زمان رئالیسم میرسد.
.
.
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
.
اطلاعات تکمیلی:
روایتی از تلاشهایی جهت مکتبسازی در ادبیات فارسی از مشروطه تا کودتا در گفتوگو با رضا صمیم (هممیهن)
.
.
درسگفتارهای «مکاتب ادبی» از رضا صمیم
رضا ایرانمنش
+ نوشته شده در چهارشنبه 4 بهمن 1402 ساعت: 12:36 توسط مهران شهریاری بازدید :41
برچسب ها:
|
صدانت
سخنرانی کرامتالله
راسخ با
عنوان «تغییر ساختار اجتماعی در
ایران؛ جماعت و
جامعه»سخنرانی کرامتالله راسخ با عنوان «تغییر ساختار اجتماعی در ایران؛ جماعت و جامعه»
جلسه ۷۳ام از سلسله نشستهای گفتار و اندیشه در آذرماه ۱۴۰۲
شنیدن صوت این سخنرانی در انکر | اسپاتیفای | کستباکس
دریافت صوت این سخنرانی به صورت مستقیم
.
.
سخنرانی «تغییر ساختار اجتماعی در ایران؛ جماعت و جامعه» مبتنی بر مقاله زیر است:
.
کرامت الله راسخ، دانشیار بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز
ساختار جماعتی جامعه ی ایرانی: مبانی نظری
مقدمه
این مقاله بر اساس دو فرض اساسی بنا شده است. فرض اول، تمایزی گذاشتن بنیادی بین دو ساختار اجتماعی جماعتی[۱] و جامعهای[۲] است. فرض دوم، ساختار اجتماعی در ایران عمدتاً از ویژگیهای جماعتی برخوردار است. علم جامعهشناسی با تمایز بین ساختار جماعت و جامعه آشنا است، اگرچه گاهی این تمایز با استفاده از مضمونهای گوناگون بیانشده است.
فردیناند تونیس، جامعهشناس آلمانی، از این تمایز در اثر خود با همین عنوان، جماعت و جامعه، آشکار نام میبرد. او مانند بسیاری از جامعه شناسان و فیلسوفان هموطن خود با ساختار جماعتی همدلی دارد. تونیس نگران عقبنشینی اجتنابناپذیر شکلهای زندگی سنتی ساختار جماعتی در برابر روند پیشروندهی صنعتی شدن و مدرن شدن است. این اثر درواقع حاوی آسیبشناسی تونیس از عصر خود است، عصر به حاشیه رفتن جماعت و بالندگی جامعه. او معتقد است که نمیتوان جماعت را در همان سطح جامعه تحلیل کرد، چون جماعت مانند جامعه با برنامه ساخته نمیشود، بلکه در روندی تاریخی طبیعی رشد میکند. تحلیل علمی جماعت از جامعه متفاوت است، چون جامعه با ارادهی معطوف به عقل ساخته میشود، درحالیکه
+ نوشته شده در سه شنبه 5 دی 1402 ساعت: 12:28 توسط مهران شهریاری بازدید :47
برچسب ها:
|
مغان پارسی یا مغان ایرانی به افرادی اطلاق میشود که در دوران امپراتوری هخامنشی، ساسانی و بعضاً دوران اشکانی و پارتی به عنوان کاهنان زرتشتی به فعالیتهای مذهبی، فرهنگی و اجتماعی میپرداختند. این افراد با تبلیغ دین زرتشتی و تدریس کتیبهها و متون دینی، نقش بسیار مهمی در حفظ و انتقال دانش و فرهنگ پارسی به نسلهای بعدی داشتند.
مغان پارسی به عنوان کاهنان و حکمای ایرانی، مسئولیتهایی مانند تفسیر انجیل زرتشتی (آوستا)، برگزاری مراسمهای دینی و جشنهای مذهبی، انجام آیینهای تشییع جنازه بر اساس سنتهای زرتشتی و مشاوره به شاهان و حکومتهای مرکزی ایرانی داشتند. همچنین، آنها نقش مهمی در ترویج اخلاقیات و دستورهای اجتماعی دین زرتشتی ایفا میکردند.
مغان پارسی در طول تاریخ به عنوان حامیان فرهنگ و میراث ملی ایرانی شناخته شدهاند و برخی از آنها نیز به عنوان شاعران، نویسندگان و دانشمندان برجستهای شناخته میشوند که به پیشرفت علوم و هنرهای ایرانی کمک کردهاند.
توانایی مغان پارسی در چه بود ؟
تواناییهای مغان پارسی گستردهای بود و شامل مهارتهای مربوط به دین، فرهنگ، سیاست و هنر میشد. برخی از تواناییهای اصلی آنها عبارتاند از:
دانش دینی: مغان پارسی به عنوان کاهنان دین زرتشتی، دانش گستردهای از آموزهها و متون دینی زرتشتی، از جمله آوستا، داشتند. آنها به تفسیر و تدریس این متون پرداخته و دستورالعملهای دینی را به مردم منتقل میکردند.
برگزاری مراسمهای دینی: مغان پارسی در برگزاری مراسمهای دینی و جشنهای مذهبی زرتشتی نقش کلیدی داشتند. آنها در انجام آیینهای مختلف، از جمله نمازها، جشنها و مراسم تشییع جنازه، مهارتهای ویژهای داشتند.
مشاوره و راهبری سیاسی: مغان پارسی به عنوان مشاو
+ نوشته شده در دوشنبه 7 فروردين 1402 ساعت: 14:23 توسط مهران شهریاری بازدید :90
برچسب ها:
|
صدانت
دیباچه کتاب «رواداری» اثر
محمدامیر قدوسیدیباچه کتاب «رواداری» اثر محمدامیر قدوسی
ابوالقاسم فنائی
دربارهیِ دگراندیشان و دگرباشان چگونه باید اندیشید و با آنان چگونه باید رفتار کرد؟ به تعبیر دیگر، با تکثر دینی، اخلاقی، فرهنگی، و اجتماعی چه باید کرد؟ مدارا و رواداری دو تا از پاسخهایی است که به این پرسش داده شده است. دربارهیِ مدارا و رواداری پرسشهای فراوانی قابل طرح است. سه تا از مهمترین این پرسشها از این قرارند:
(۱) مدارا و رواداری چیست؟
(۲) چرا باید مدارا کرد و چرا باید روادار بود؟
(۳) قلمرو مدارا و رواداری تا کجا ادامه دارد؟
پرسش نخست دربارهیِ «تعریف» مدارا و رواداری است، پرسش دوم دربارهیِ «توجیه» مدارا و رواداری و پرسش سوم دربارهیِ «محدودهیِ» مدارا و رواداری. این دیباچه میکوشد نوری بر این پرسشها بیفکند.
.
.
فایل PDF دیباچه کتاب «رواداری»
.
.
کتاب رواداری
نشر: نگاه معاصر
نویسنده کتاب: محمدامیر قدوسی
نویسنده دیباچه: ابوالقاسم فنائی
.
.
دیباچه کتاب «رواداری» اثر محمدامیر قدوسی
رضا ایرانمنش
+ نوشته شده در دوشنبه 7 فروردين 1402 ساعت: 14:23 توسط مهران شهریاری بازدید :133
برچسب ها:
|
صدانت
نشست «جنبش زنان در
ایران:
نگاهی به
اعتراضات کنونی» با
حضور فاطمه صادقی و
نفیسه آزادنشست «جنبش زنان در ایران: نگاهی به اعتراضات کنونی»
با حضور فاطمه صادقی و نفیسه آزاد
دوشنبه اول بهمن ۱۴۰۱
نشست «جنبش زنان در ایران با نگاهی به اعتراضات کنونی» به همت موسسه مردمنهاد «رحمان» -که در حوزه بهبود آسیبهای اجتماعی فعالیت میکند- با حضور فاطمه صادقی، پژوهشگر و فعال حقوق زنان و نفیسه آزاد، جامعهشناس برگزار شد. این دو پژوهشگر ضمن اشاره به کنشگری اجتماعی همواره زنان در طول تاریخ ایران، علل اعتراضات و خشم زنان را ریشهیابی کردند. فیلم این نشست را میتوانید در یوتیوب یا آپارات ببینید. گزارشی که از نشست در ادامه میآید در شماره ۲۵۱۴ روزنامه پیام ما منتشر شده است.
چرا زنان ایرانی اعتراض میکنند؟ چه چیزی برای اعتراض وجود دارد؟ زنان که در ایران درس میخوانند و اجازه تحصیل تا مدارج بالا را دارند، آنها که کار میکنند و فعالیت اقتصادی خود را در جامعه ادامه میدهند، زنان ایران که نه درگیرودار شرایط طالبانی کشور همسایه هستند و نه از حق حضور در عرصه عمومی منع شدهاند، پس حرف حساب آنها چیست؟
سهمیهبندی جنسیتی رشتههای دانشگاهی
«نفیسه آزاد»، جامعهشناس در نشست «جنبش زنان در ایران با نگاه به اعتراضات کنونی» علت خشم و اعتراض زنان ایرانی را چنین توصیف میکند: «زنان ایرانی همواره در حال مقاومت پیچیده و چند لایه در برابر نوعی قدرت هستند اما این مقاومت چه ریشهای دارد؟ تحصیل پس از انقلاب راهی که برای زنان از هر گروهی باز است و آنها به تمامی از آن استقبال میکنند تا نیمه دهه ۷۰ به میزان بالایی تا حدود نیمی از جمعیت دانشگاهها را تشکیل میداند. این حضور گسترده وقتی در دهه ۸۰ به حدی میرسد که نسبت زنان
+ نوشته شده در دوشنبه 7 فروردين 1402 ساعت: 14:23 توسط مهران شهریاری بازدید :97
برچسب ها:
|
صدانت
سخنرانی آرش
نراقی با
عنوان «عشق، پیری، و
تنهایی»گفتاری از آرش نراقی با عنوان «عشق، پیری، و تنهایی» و درباره تجربه عشق در دوران پیری در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
مشاهده فیلم سخنرانی در آپارات
شنیدن سخنرانی در انکر، کستباکس، اسپاتیفای
ابوالفضل رجبی (روزنامهنگار هممیهن): آرش نراقی، پژوهشگر فلسفه و استاد دانشگاه موراوین پنسیلوانیای آمریکا در مدرسه مجازی تردید «عشق و دوستی در تفکر فلسفی» را دستمایهای برای سخنرانی خود قرار داد. آرش نراقی، در سخنرانی خود با پیش کشیدن سه محور «عشق، پیری و تنهایی» به صورتبندی وضعیت تجربه عشقی در دوران پیری و سالخوردگی پرداخت و در مقام دفاع از این صورت عشقورزی، خوانشی انتقادی از فرهنگ و ادبیات ایران را در پیش گرفت. نراقی معتقد است، فرهنگ عمومی ما عشق دوران پیری را به یک معنا دون شأن، مایه ننگ، خلاف وقار و تأنی فرد سالخورده تلقی میکند. او همچنین با تقسیم عشقورزی به دو صورت «خیزابی» و «جویباری»، عشق خیزابی را شورمندانه و جنسی و عشق جویباری را ناظر به مصاحبت و گفتوگو دانست. در ادامه خلاصهای از گفتار این پژوهشگر را میخوانید.
به نظر میرسد در فرهنگ و ادبیات ما عشق و بهخصوص عشق رمانتیک برازنده سالخوردگان تلقی نمیشود. غالباً عاشقی در دوران پیری را رفتاری رسواییآفرین میدانند که به سرانجامی تلخ میانجامد. از طرفی به نظر میرسد با رسیدن به سالخوردگی بیش از هر زمان دیگری به روابط انسانی عمیق، از جمله روابط عاشقانه و محرمیتآمیز با محبوب، حاجت داریم و از طرف دیگر، فرهنگ عمومی ما عشق دوران پیری را به یک معنا دونشأن، مایه ننگ، خلاف وقار و تأنی فرد سالخورده تلقی میکند. بنابراین، از سویی نیازی شخصی به روابط صمیمانه در دوران پیری وجود دارد و از طرف
+ نوشته شده در دوشنبه 7 فروردين 1402 ساعت: 14:23 توسط مهران شهریاری بازدید :132
برچسب ها:
|
صدانت
کتابخانهی
استالین ؛
قاتل حداقل ۱۵۰۰ نویسنده در خفا چه میخواند؟
کتابخانهی استالین ؛ قاتل حداقل ۱۵۰۰ نویسنده در خفا چه میخواند؟
نویسنده: آملیا جنتلمن
مترجم: نادیا کریمی
منبع انگلیسی: theguardian
انتشار ترجمه برای اولین بار: وینشر
ژوزف استالین، سیاستمدار کمونیست و کسی که مسئول اصلی قتل عام میلیونها نفر در سراسر اتحاد جماهیر شوروی بود، یک روی پنهان هم دارد! کتابخانهی استالین، با چیزی حدود ۲۰۰۰۰ جلد کتاب، همان روی پنهان این دیکتاتور است. فکر میکنید که بررسی کتابهای موجود در این کتابخانه، بتواند جنبههای دیگری از زندگی استالین را برملا کند؟ در مقالهی پیش رو، آملیا جنتلمن، نویسندهی گاردین، به بررسی این موضوع پرداخته است.
آنچنان که از شواهد برمیآید، ژوزف استالین یک کتابخوان مشتاق و پیگیر بوده است. او برای خود یک سهمیهی مطالعهی روزانه هم تعیین کرده بود! نقل است که او روزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ صفحه کتاب میخوانده است. مرگ استالین در سال ۱۹۵۳ میلادی، براثر سکتهی قلبی هم در کتابخانهاش اتفاق افتاد. کتابخانهی استالین مملو از کتابهایی بود که مطالعه و به دقت، حاشیهنویسی شده بودند.
استالین در حین مطالعه، با مدادهایی قرمز، آبی و سبز رنگ در حاشیهی کتابهایش یادداشت مینوشت. حتی زیر قسمتهایی از کتاب که به نظرش جالب آمده بودند، خط میکشید و نکات مهم را شمارهگذاری میکرد. گاهی هم که پریشانخاطر (!) بود به نوشتن جملاتی مثل «بله! بله!»، «موافقم»، «مزخرف است»، «آشغال»، «بدیهی است» و «بیهوده» اکتفا مینمود. البته، هرگاه که به اشتباهات دستوری و یا املایی برمیخورد، به شدت عصبانی میشد و با مداد قرمز به اصلاح اشتباهات میپرداخت.
ژوزف استالین در طول زندگی خود یک کتابخانهی شخصی جمع
+ نوشته شده در دوشنبه 7 فروردين 1402 ساعت: 14:23 توسط مهران شهریاری بازدید :126
برچسب ها:
|
صدانت
نوشتار فرهاد شفتی با
عنوان «سه واژهی
کلیدی برای بازبینی فهم
دینی: زن،
زندگی، آزادی»سه واژهی کلیدی برای بازبینی فهم دینی: زن، زندگی، آزادی
فرهاد شفتی | ماهنامهی کوچه، سال ۷، شماره ۴۴
نخستین بار که شعارِ “زن، زندگی، آزادی” را شنیدم، اگرچه میدانستم که خاستگاه این شعار به مراتب فراتر از بحثهای دینی است، پیوند نزدیکی بین این سه واژه و بحثهای معاصر در بازبینی فهم دینی یافتم. آنگونه که میبینم هر یک از این سه واژه، در کنار چندین پیام و دغدغهی درخور توجه که با خود دارند، به یکی از جنبههای گرانمایهی فهم دینی نیز مربوط میشوند. در واقع این سه واژه را نمایندهی برخی از مهمترین مباحث دینشناسی در این روزگار میبینم.
در بسیاری از مباحث علمی، تعدادی از کلیدواژهها آنچنان نقش پررنگی در فرآیند تحلیل مییابند که رفتهرقته به مدخل آن مباحث تبدیل میشوند. واژهای که به عنوان مدخل یک بحث آرامآرام جای خود را باز میکند نقش موثری در انسجام آن بحث و تبیین اهمیت آن، و نیز در یافتن مسیرهای تحلیلی مناسب برای پرداختن به آن بحث دارد. در این نوشتار سعی من بر این است که پیوند این سه واژه را با مباحث امروزینِ آوردگاهِ فهم دینی به اختصار بیان کنم. به این شکل میکوشم که اندیشمندان و دانشمندان عرصهی دین را به استفاده از این واژهها و معنی و مفهوم آنها به عنوان مدخلهایی برای بازاندیشی فهم دینی فرابخوانم. در اینجا بنا ندارم که نظر خود را دربارهی موضوعات مطرح شده بیان کنم. این نوشتار تنها به منزلهی طرح مسأله است و بنای پاسخگویی ندارد. از همین روی، در این نوشتار تنها به بیان کلّی عناوین مورد نظر بسنده میکنم و وارد مباحث جزیی و فنّیِ این عناوین نخواهم شد. نکتهی دیگر اینکه در
+ نوشته شده در دوشنبه 7 فروردين 1402 ساعت: 14:23 توسط مهران شهریاری بازدید :97
برچسب ها:
|
صدانت
کتابچهی
راهنمای تغذیهی
سازگار با محیطزیست
بحرانهای محیط زیستی هر روز شدت میگیرند. کاستن از سرعت تغییر اقلیم و گرمایش جهانی، همزمان با افزایش جمعیت و نیاز مردمِ دنیا به غذا چالشِ بزرگی پیش روی سامانهی غذاییِ دنیا گذاشته است. تأمین خوردوخوراکِ انسانها نیازمند مصرف آب، زمین، و کود است. تولید غذا به جنگلزدایی، کاهش تنوعزیستی، و انتشار گازهای گلخانهای نیز دامن میزند. منشأ حدود یکسومِ گازهای گلخانهایِ منتشر شده از فعالیتهای انسان، به سامانهی غذایی بازمیگردد و درنتیجه دانشمندان میگویند بدون پرداختن به مسئلهی غذا و اصلاح آن، امکان دستیابی به توافق اقلیمی پاریس اندک یا ناممکن است.
کتابچهی «راهنمای تغذیهی سازگار با محیطزیست» به این پرسشها میپردازد:
تولید مواد غذاییِ مختلف، چه هزینههایی به کرهی زمین تحمیل میکند؟
کدام مواد غذایی برای محیطزیست مخربترند؟
آیا میتوان غذای بیشتری تولید کرد و همزمان از هدررفتِ منابع کاست؟
اقلیمدوستترین رژیم غذایی کدام است؟
چگونه میتوان از جنگلزداییها کاست؟
لازمهی یک دموکراسیِ حقیقی دسترسی به اطلاعاتِ معتبر دربارهی مسائل کلیدی، داشتن حق انتخاب و دسترسی به گزینههای گوناگون، و گفتوگوی عمومی است. آگاهیبخشی دربارهی آثار محیط زیستیِ بشقاب غذایمان با تکیه بر شواهد علمی و پیشبرد گفتوگوی عمومی در حوزهی پایداری تغذیه هدف این کتابچهی راهنما است.
.
.
فایل PDF کتابچهی راهنمای تغذیهی سازگار با محیطزیست
دانلود فایل PDF کتابچه با کیفیت اصلی | حجم ۸۰ مگابایت
دانلود فایل PDF کتابچه با کیفیت پایینتر | حجم ۵ مگابایت
.
.
کتابچهی راهنمای تغذیهی سازگار با محیطزیست
مجتبی طباطبایی
+ نوشته شده در دوشنبه 7 فروردين 1402 ساعت: 14:23 توسط مهران شهریاری بازدید :97
برچسب ها:
|